Ems blogg

Ems blogg

Löst tyckande väl underbyggt av fakta.

Someone must be interested in how I feel, just because I'm here, just because I'm real. (Ani Difranco)

Jag har sett Jesus!

Dans & scenkonstPosted by Em 2009-03-10 09:22

Jesus Christ Superstar
Malmö Opera

Äntligen en riktig musikal med riktiga musikalartister och riktigt musikalös! Visserligen är väl Ola Salo inte utbildad musikalartist, men han skötte sej väldigt väl i rollen som Jesus så det är förlåtet. I övrigt hade de allra flesta både solister och ensemble adekvat utbildning - och det märktes. Patrik Martinsson var helt fantastisk som Judas och Anna-Maria Hallgarn (som Maria Magdalena) sjöng underbart. Fred Johanson (som Pontius Pilatus) hade också en makalös röst.

Enligt Andrew Lloyd Webber och Tim Rice, som har skrivit musikalen, är det ingen musikal utan en rockopera. Jag antar att definitionen kan vara att inget prat förekommer över huvud taget. Musik, sång och dans rakt igenom. Det är sånt jag gillar. I vissa musikaler blir de talade partierna så långa att man hinner glömma bort att det är en musikal man ser, men inte här som sagt. Och det allra bästa var förstås all dans! Dansen spände över många genrer från charleston till modern dans. Och mycket folk i dansscenerna.

Jag tycker också att det var en väldigt intressant skildring av Stilla veckan. De inblandade personerna framställdes inte riktigt som jag är van vid. Jesus verkade i det närmaste osympatisk, vilket naturligtvis kan tyckas lite problematiskt för en sån som jag. Av berättelsen förstod man att han hade börjat som väldigt schysst och filosofisk med ett budskap om Himmelriket inom oss, att hjälpa fattiga, osv, men att han mer och mer hade utvecklats till stjärna. Berömmelsen hade stigit honom åt huvudet och han började tala om sej själv som Guds son.

Det som jag gillade desto mer var gestaltningen av Judas. Även i Bibeltexterna får man ju en glimt av hans ånger och ångest, men här lyftes det fram mycket mer. Hur han märkte att allt höll på att gå över styr för Jesus och lärljungarna i och med berömmelsen och att han bara ville få ett stopp på det för allas bästa. Han ville inte alls skada Jesus - tvärtom. När han sedan såg hur Jesus fängslades och misshandlades gick han åter till översteprästerna och försökte få dem att släppa honom, men då var det för sent. Ett problem som jag har haft med Judas roll i dramat är att vissa (kanske bara i Jönnet, vad vet jag?) menar att han aldrig kunde få förlåtelse. Därför gladde det mej att han, i slutet av musikalen, kom ner från himlen klädd i vitt. Det kändes som en lättnad.

Förutom Judas var egentligen Maria Magdalena den enda av lärljungarna som hade en framträdande roll. I föreställningen kunde man ana ett litet svartsjukedrama mellan Maria och Judas, eftersom Jesus verkade ha någon form av kärleksrelation med dem båda. Johannes däremot, som i sitt eget evangelium konsekvents beskrivs som "den Jesus älskade", förstod man inte vem det var. Simon Petrus blev nämnd vid namn och hans förnekande av Jesus lyftes förstås fram, men att en av scenerna skildrade hur det beslutades att han skulle grunda kyrkan och föra rörelsen vidare fick jag läsa mej till i programmet. De övriga lärljungarna framstår mest som ett ganska anonymt kollektiv. Jag gillar dock att de såg ut som hippies och anarkister.

Mitt betyg: 5 kors (i kyrkan i Jönnet förekom vid några tillfällen en ganska hetsig diskussion om huruvida man fick gilla Jesus Christ Superstar eller inte med tanke på att den slutar med att han dör, men jag kan bara säga: Ja, det får man)

Bilder från nummer.se (ja, Jesus åkte kundvagn istället för åsna), manssonskultur.se, amelia.se, expressen.se

  • Comments(0)//emsblogg.qaw.se/#post479