Ems blogg

Ems blogg

Löst tyckande väl underbyggt av fakta.

Someone must be interested in how I feel, just because I'm here, just because I'm real. (Ani Difranco)

Lärares arbetstid

SkolanPosted by Em 2010-04-03 11:33
Jag måste länka till Lilla O igen, för varför skriva alltihop en gång till när hon redan har sagt det så bra?

  • Comments(0)//emsblogg.qaw.se/#post611

Drömjobbet gymnasielärare

SkolanPosted by Em 2010-03-18 08:44
Jag har inte så mycket tid eller ro att skriva just nu, men Lilla O har skrivit det jag kanske hade skrivit om jag hade haft ork och tid att formulera mej.

  • Comments(0)//emsblogg.qaw.se/#post606

Ännu ett uttryck för regeringens snedvridna syn på kunskap och lärande

SkolanPosted by Em 2010-03-13 10:24

Att den sittande regeringen anser att viss kunskap är viktigare än annan är inget nytt. Att skolminister Jan Björklund tror att man lär sej mer och bättre om man sitter still än om man rör på sej är heller inget nytt. Att moderaternas skolpolitiske talesperson Mats Gerdau anser att politik inte bör bygga på forskning utan på ideologi har vi också fastslagit. Ändå upphör jag aldrig att förvånas - och förargas. För ungefär en månad sen kom propositionen om den nya lärarutbildningen. Sigbritt Frankes utredning - som var nog så illavarslande - har i proppen försämrats ytterligare. Utbildningsdepartementet har gjort en kovändning och ska ge lärarna ytligare ämneskunskaper istället för djupare. Och så förkortas utbildningen för lärare i fritidshem. När hörde ni senast talas om att en utbildning har förkortats?

Så här är det: Tidigare har det sagts att även lärare i fritidshem ska ha ämneskompetens. Nu vill regeringen begränsa den ämneskompetensen till att gälla praktiska och estetiska ämnen. Jamen dåså! Då behövs det ju nästan ingen utbildning alls! Eller? Själv har jag pluggat dans i tre år för att få behörighet att undervisa i det, men nog skulle man egentligen kunna bli kompetent i bild, musik, rytmik, textilslöjd, trä- och metallslöjd, drama, teknik, idrott OCH dans på halva tiden? Och att alla som jobbar med skolans tidigare år ska ha kompetens i läs- skriv- och matematikundervisning, den tanken har tydligen helt försvunnit. För om vi ska vara ärliga så är väl inte fritids så himla viktigt? Det är väl mest en avstjälpningsplats för föräldrar som inte vill ta hand om sina barn själva? Eller nähä, just det. Fritidshemmet är ju en pedagogisk verksamhet som lyder under skollagen och omfattas av Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo94).

Läs den här artikeln för mer skärpta argument och mindre sarkasm.

Läs mina tidigare inlägg om den sittande regeringens skolreformer här, här, här, här, här, här, här och här. Eller läs helt enkelt hela bloggkategorin som handlar om skolan.

  • Comments(2)//emsblogg.qaw.se/#post604

Ingrid Carlgren slår huvudet på spiken

SkolanPosted by Em 2010-02-20 17:07

Hon hörde verkligen inte till mina favoriter under utbildningen, för hennes texter är bland det mest svårlästa jag stött på. Jag kämpade mej igenom hennes artikel i Miljöer för lärande, men jag måste erkänna att jag knappt förstod ett ord av vad jag läste. Dock råder ingen som helst tvekan om att Ingrid Carlgren är en mycket intelligent person och att hennes tankar och åsikter är värda att ta till sej. I tidningen LÄRA nr 5 2009 har hon intervjuats om bedömning och sjunkande kunskapsresultat i den svenska skolan. Anna har återgett intervjun på bloggen Ny i svenska skolan. Läs och bli upplyst.

  • Comments(2)//emsblogg.qaw.se/#post592

Den nya religionsundervisningen

SkolanPosted by Em 2010-02-17 07:38

Skolverket har börjat spåna på ett förslag om ny kursplan i religion, där alla världsreligioner ska få lika stor plats. Som det ser ut nu har jordanreligionerna (judendom, kristendom, islam) och framför allt kristendomen en större plats än de andra (hinduism och buddhism). Enligt P1 morgon är "många kristna" oroliga för att kristendomens ställning i skolan ska försvagas. Tydligen har skolverket fått hundratals protestmejl. "Många kristna" har uppenbarligen inte upptäckt att skolan sedan 1960-talet är ickekonfessionell. Det innebär att dessa "många kristna" kan hålla sin oro för sej själva, för religionens ställning i skolan bör därmed vara tämligen svag.

Samtidigt inträffar det skrämmande att jag håller med Jan Björklund (bara i just den här frågan, måste jag väl påpeka). Kristendomen har haft en helt dominerande plats i Sverige och ett mycket stort inflytande över Sveriges historia och hur det svenska samhället ser ut och har sett ut. Därför finns det anledning att lägga lite mer kraft på undervisningen om kristendomen än övriga religioner. Det betyder inte att man säger att kristendomen är den enda sanna vägen. Att lära sej mer om Sveriges historia än om andra länders känns väl fortfarande ganska självklart?

Problemet är väl återigen - och här vet jag att Jan Björklund inte håller med mej - att skolan är uppdelad i ämnen med olika timplaner. Hur kan man skilja religionsundervisningen från undervisningen i historia, geografi, samhällskunskap, bild, teknik, fysik...? Det framstår som lika bisarrt för mej nu som när jag gick i skolan.

  • Comments(5)//emsblogg.qaw.se/#post590
Next »