Ems blogg

Ems blogg

Löst tyckande väl underbyggt av fakta.

Someone must be interested in how I feel, just because I'm here, just because I'm real. (Ani Difranco)

Som tur är har jag hittat andra hälsoexperter sen dess

Min utbildningPosted by Em 2010-01-09 09:55

Ett minne från längesen: Min lärare i ämnet Health & Safety har just berättat att han tar en brustablett C-vitamin varje dag och jämfört med mängden C-vitamin i apelsiner. Hans allmänna inställning är att mat är bättre än kosttillskott.

Em: So why don't you just eat an orange instead?
Läraren: Yes, exactly!
Em: Eh... so why don't you?
Läraren: I can't be bothered peeling it.

  • Comments(1)//emsblogg.qaw.se/#post569

Wigmanträning

Min utbildningPosted by Em 2009-01-24 10:17

Igår hade vi en workshop i Mary Wigman-stil. Det var väldigt intressant. Ganska bra material också, framför allt för nybörjare. Jag kommer nog använda en del av det i min undervisning. Tydliga kopplingar till Laban och Palucca förstås, så jag trodde nästan jag var tillbaka i Dresden för ett ögonblick.

Det bästa var att jag blev påmind om hur mycket man kan göra med enbart gång och enkla armar - om man fokuserar på riktningar och rörelsekvaliteter. Och så att jag verkligen insåg kopplingen till nutida tekniker. Det blev så tydligt (jag vet, jag borde kommit på det tidigare men det är inte alltid man är mogen för ny kunskap) att de tidiga teknikerna har varit grundläggande för de senare. Nästan så jag anslöt mej till åsikten att man bör träna i den ordningen också. Det vill säga att nybörjare bör träna de tidigaste teknikerna och att man sen avancerar framåt i historien.

Inte så att jag tror att det är den enda rätta vägen att gå, men det känns just nu mer logiskt än att försöka förenkla Hortatekniken*.

Mary Wigman. Bild från dcd.ca/exhibitions.

-----------
*Den teknik som jag tränade mest på Palucca Schule och som jag nu undervisar mest. Influerad av såväl Limóntekniken som av den klassiska baletten och i viss mån release. Utvecklad under slutet av 1900-talet och den mest nutida teknik jag har tränat.

  • Comments(5)//emsblogg.qaw.se/#post459

Med tanke på att forskning ska föra utvecklingen framåt borde kanske systemet moderniseras lite också

Min utbildningPosted by Em 2009-01-09 09:23

Jag sitter just nu och läser uppsatsen jag ska opponera på nästa vecka. Samtidigt skriver jag förstås den obligatoriska erratalistan. Det är synnerligen arbetsamt. Inte läsandet, men listandet av små skrivfel. Varför skriver man fortfarande erratalista? När ska den akademiska världen upptäcka den fantastiska funktionen track changes som gör att man kan ändra direkt i texten, få alla ändringar markerade och lägga till en kommentar för varje ändring? Jag bara undrar.

(om den funktionen hade upptäckts hade vår handledare också sluppit skriva ut vår uppsats, göra markeringar i den och sen ringa och läsa upp sina kommentarer för oss. istället skulle han kunna göra allt i word-dokumentet, mejla det tillbaka till oss och sedan ringa och fråga: är det nåt ni inte förstår?)

  • Comments(1)//emsblogg.qaw.se/#post451

Nytt år - nya sätt att skriva

Min utbildningPosted by Em 2009-01-01 18:49
Jag har gjort det till en av mina många principer att följa 3:e budet: Tänk på vilodagen, så att du helgar den. En annan princip jag har är att om en princip är till mer besvär än nytta måste den brytas. Efter en månads sjukskrivning är jag ganska less på vilodagar. Därför har jag inte helgat vilan idag på nyårsdagen. Istället har jag skrivit på terminens sista skriftliga uppgift, ett paper om dans i nycirkus. När jag avslutade skrivandet för dagen kom jag på att jag gjort något mer jag aldrig brukar göra. Jag har gjort en disposition. Min svensklärare på gymnasiet tjatade alltid om att man skulle göra en disposition innan man skrev själva texten. Jag fattade aldrig vitsen med det. Jag har alltid skrivt från början till slutet oavsett texttyp. Så dock inte den här gången. Nu finns rubriker med stödord under för hela texten. Och det känns som det kommer vara till hjälp. :)

  • Comments(0)//emsblogg.qaw.se/#post447

Där har jag i alla fall nånting att ta med mej i mitt framtida yrke

Min utbildningPosted by Em 2008-11-07 09:47

Varför känns den här examinationsuppgiften så hemsk, jobbig och meningslös? Jo, på grund av följande:

1. Jag är inte säker på vad som förväntas av mej. Uppgiften är så ologiskt utformad att jag börjar tro att jag har missuppfattat nåt.

2. Jag upplever att kraven är för höga. Om jag ändå inte kommer lyckas nå fram, vad är det då för mening med att ens försöka?

3. Jag känner inget förtroende över huvud taget för min lärare/examinator. Jag upplever inte att han har något som helst intresse av att jag ska lyckas med den här uppgiften (snarare tvärtom).

Det här stämmer ganska väl med den litteratur som ingår i den här kursen. Kanske borde skriva om det istället...

  • Comments(1)//emsblogg.qaw.se/#post427
Next »